Alla inlägg under augusti 2011

Av Elvira - 28 augusti 2011 18:16

Dags att skriv av sig lite igen denna Söndag! Och en vecka sen jag kom med mitt flyttlass..


Allt har löst sig ganska fint för tillfället. Min kära sambo har fått lägenhet på Östermalm (yaay) och flyttar dit till helgen Jag bor kvar i det rum som vi delat de resterande två månaderna som rummet hyrs ut! Det är skönt! Två månader som kan kan andas ut på!


Det är något speciellt med söndagar! Det är ingen dag man är vitsig på. Det är en dag som man sitter och tittar ut genom fönstret och ser solens strålar lysa genom molnen. Jag får lite känslan av "En kos dagbok" Den där barnboken!.

"Jag går upp. Äter. Tittar lite. Ser något. Äter. Funderar. Tittar lite till."

Otroligt faschinerande bok förövrigt! Nog bland det mest filosofiska jag läst.


Imorgon börjar allvaret! Lektionerna drar igång på riktigt och det ska börjas med scenframställning, fysisk teater, röst och tal, teaterhistoria... Stanislavskij ska få gå in i våra hjärnor och lära oss ett och annat!

På tisdag blir det "Networking" på Universitetet för alla blivande teater/dans studerande! På Fredag kommer hjärtat att få slå lite extra. Då kommer det lite kärlek till Stockholm!


På tal om kärlek ska jag nog gå ner och köpa lite ostbågar!

Ha det underbart!

Puss och kram


Av Elvira - 26 augusti 2011 00:10

Är tröttare än trötter men måste få ner vissa saker..


Idag har vi fått börja jobba på golvet så jag tänkte dela med mig lite av några teaterövningar lite längre ner. Jag har många i min närhet som jobbar som pedagoger eller är aktiva inom teatern och därför känns det roligt och lärorikt att få dela med sig.


Annars har det varit en bra dag! Fick träffa mina underbaringar från Karlstad och vi fick dela lite kramper och dylikt, annars har det varit ganska lite tantsyndrom idag.

Har även suttit och diskuterat teater, framgång, bröst och diverse andra saker över några 3,5 med 3 mycket angenäma människor..


Jag trivs i Stockholm. Så enkelt är det! Och för att jag inte ska gå över från trötter till butter så slutar jag här och hoppas jag sover lika gott som törnrosa. För imorgon är en lång och händelserik dag:)


Se gärna över teaterövningarna oavsett relation till teatern! Det är bra övningar!


Hoppas ni mår bra!

Godnatt och kram


ÖVNING 1

Sätt gruppen i en ring med ryggen mot varandra.

Välj en person som ska beskriva en person i klassen.

Tex; Anna beskriv Per.

Och sen får Per sin tur beskriva Anna

Gör så med hela gruppen så alla får beskriva någon i klassen. Det kan vara hårfärg, ögonfärg, kläder etc etc.

Efter några gånger kan man utveckla det hela och gå in mer ingående detaljer.

En väldigt intressant övning där man ser hur mycket man egentligen observerar och tar in hos personer man har i sin närhet.


ÖVNING 2

Dela in klassen med ca 5 personer i varje grupp.

Låt sedan grupperna välja en plats och situtation. Tex ett klassrum, ett morgonmöte, tågstation eller liknande.

Varje grupp ska sen improvisera fram ett händelseförlopp på platsen som gruppen valt. Man får inte prata utan endast använda gibrich (låtsasspårk)

En av grupperna sitter med ryggen mot medans dom andra tittar på medans en grupp spelar upp. Den gruppen som sitter med ryggen imot ska sedan försöka uppfatta vilken plats det utspelar sig på och vad det är för situation. När gruppen som spelat upp är färdig pratar den gruppen med ryggen mot ihop sig om vad dom tror det är för något. Sedan ska den gruppen få spela upp den scenen fast då med tal.


Ett exempel på hur denna övning kan sluta:


Min grupp gjorde en scen där vi befann oss på en tågstation. En var stressad till tåget och två vänner i sorg tog farväl.

Den grupp som hade ryggen mot oss hade uppfattat det hela som en skjutmassaker på ett koncentrationsläger.

Mycket rolig uppgift och bra för att stärka sinnena och vad det egentligen är man upplever.

Inlevelser och upplevelser.


Av Elvira - 24 augusti 2011 19:51


Känns som jag redan bott i Stockholm i flera år. Okej, kanske inte flera år. Men längre än sen i Söndags iaf...


Idag var det bara yoga och styrka på skolan. Eller bara, jag höll på att dö! Sjukt jobbigt men skönt..


Efter detta åkte ut till Skärholmen för att vänta in min underbara roomie. Spontant ska jag lite coolt sådär gå in å klippa mej. Nu när jag ändå är i här är måste jag ha någon ny fräsch frisyr. Väl färdig går jag ut från frisersalongen och tittar, som man alltid gör, i varenda spegel som går för att spana in underverket. Och jag kan bara konstater följande; Jag har aldrig varit så lik en tant som nu! VA FAN! Inte ens frisörerna i Deje, no offense, klipper så man ser ut som en äldre pensionerad dam! Jag har självklart min långklänning på mig som gör det hela ännu värre. Jag snor snabbt upp håret i en toffs och spretar till det. Håller upp klänningen en bit för att visa att jag har snygga och fräna (eller fräna så säger bara tanter) snygga och feta (fett lixom) randiga och färgglada strumpor i mina fejk converse. Efter att ha glidit runt i alla trendiga butiker kommer jag på att jag ska till apokteket (självklart). Jag går med raska steg för att sen upptäcka att apoteket ligger mitt imot den frisersalong där jag nyss klippt mej. Herregud om frisören får se att jag snott håret i en toffs. Hur ska hon tolka det!!!  I en snabb rörelse drar jag ur snodden ur håret och skakar loss det lite erfaret sådär. Slänger en blick mot frisersalongen för att sen coolt och tillbakalutat gå in på apoteket...


Väl färdig går jag mot bussarna för att åka vidare mot IKEA. Självklart ber jag några ungdomar flytta lite på sig så jag kan sätta mig ner. Med väskan och apotekpåsen i knät sitter jag lugnt och väntar på bussen.

Helt plötligt märker jag att det sitter en 70årig dam bredvid mig. I handen har hon en..Iphone 4. Med hörlurar sitter hon och diggar till någon musik. Jag skrattar lite tyst för mig själv och lägger ner apotekpåsen lite diskret i väskan!

Så det är väl officiellt. Jag är 25 år och...tant!


Annars går det bra, fortfarande lägenhetslös men det ordnar sig nog!


Hoppas ni mår bra!

kram

Av Elvira - 23 augusti 2011 22:31


Då var det gjort!


Skogarna i Värmland är lämnade för kullersten och tunnelbanorna i Stockholm.

Ett steg jag aldrig trodde att jag skulle ta!

Men nu sitter jag här..

I min förra blogg skrev jag mycket om ångest. Att aldrig våga ta steget. Att aldrig våga satsa. Men jag tänkte att det skulle vara slut med det nu. Så på en helt ny bloggplats. Med ett helt nytt typsnitt tänker jag börja på ett nytt kapitel i mitt liv.


En del kanske läser det för att slippa ringa mig varje dag.  En del kanske läser det fast dom aldrig pratat med mig.


Men hursom kommer jag fortfarande dela med mig av mina tankar. Mina tankar att känna sig fel, känna sig likgiltig, känns sig värdelös och känna att man står i startblocket för att springa 100m häck mot livet.


Vi hörs.

Ha det gott så länge!

kram.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards